Az öt célpulzus zóna

Zsírégető tartomány jelentése

Molnár Csaba Sokat hangoztatják, hogy a zsírbontás szempontjából nem jó, ha túl keményen edzünk. Mi az igazság? Ez sok esetben indokolt.

A zsírégető zóna nyomában

Például szívbetegek számára, lévén nekik kifejezetten ajánlott az okosan kiválasztott, orvos által felügyelt, mérsékelt intenzitású testmozgás, méghozzá úgy, hogy vele ne terheljék túl szívüket. Ezt pedig legegyszerűbben a szívfrekvencia követésével ellenőrizhetik. A profi sportolók is sok információhoz juthatnak szervezetük állapotáról a pulzusszámot figyelve, az azonban továbbra is kérdéses, hogy az egyébként egészséges, legtöbbször fogyási szándékkal edző emberek számára van-e jelentősége szívritmusuk folytonos ismeretének.

Az elmélet a következő: a szervezet akkor fedezi a legtöbb energiát a zsírszövetek bontásából, ha a maximális pulzus némely forrásokban százalékával ver a szívünk.

A pulzus fogalma

Ezt a tartományt hívják zsírégető zónának. Az ennél gyorsabb, általában az elérhető legmagasabb szívfrekvencia 85 százalékáig a kardio vagy más néven az állóképességi zóna. Ebben a tartományban már kevésbé a zsír, sokkal inkább a glikogén formájában raktározott szénhidrátok bontásából származik a testmozgáshoz szükséges energia. Efölött az anaerob zóna van, amikor is az oxigént nem igénylő energiatermelő folyamatok kerülnek túlsúlyba.

Ez a fölső zóna egyértelműen ellenjavallt szinte mindenki számára.

30 font fogyás 3 hét alatt m drol zsír veszteség

A teóriát értelmezve könnyen arra a rendkívül kellemes következtetésre juthatunk, hogy értelmetlen, sőt kifejezetten előnytelen, ha túlságosan megizzadunk edzés közben. Hiszen akkor fogyunk a legjobban, ha csak módjával, lassan, óvatosan mozgunk, nehogy pulzusunk átlépje a zsírégető tartomány felső határát.

Könnyű hinni minden állításnak, amely egybeesik vágyainkkal, de ha belegondolunk, nem feltétlenül összeegyeztethető a józan ésszel az, hogy jobban fogyunk, ha gyengébben edzünk.

hogyan lehet elveszíteni a haszsírt a menopauza sta je zsírégető

De a józan ész nem minden esetben ad jó tanácsokat. Nézzük hát, hogy tényekkel alátámasztható-e ez az elmélet.

A pulzusszámról - tdke.hu

Az egész kérdéskör alapja, hogy a pulzusszám jól jelzi az edzettségi állapotot. Ez összességében igaz. A WebMD összeállításában a megkérdezett sportorvosok kifejtik, hogy ha fittebb az ember, akkor a szíve is megerősödik, egy összehúzódással több vért képes pumpálni az érrendszerbe.

Emiatt kevesebb összehúzódás is elegendő ahhoz, hogy az adott pillanatnak megfelelő oxigént és tápanyagokat juttassa el a sejtekhez.

Minden, amit tudnod kell a zsírégető zónádról! | Peak girl

A sportolók nyugalmi pulzusa ezért általában alacsonyabb akár percenként tíz-húsz zsírégető tartomány jelentése ismint a rendszeres testmozgást nem végző embereké.

Ugyanez igaz az edzés közbeni pulzusra: ha fittek vagyunk, ugyanakkora erőkifejtés kevésbé emeli meg a szívritmusunkat.

Azt is meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy a pulzusszám nagyon egyénfüggő, sokkal nagyobb hatással lehetnek rá az öröklött, illetve az edzéssel nem összefüggő faktorok, zsírégető tartomány jelentése maga a testmozgás. Míg a nyugalmi pulzust edzéssel befolyásolhatjuk, a szívfrekvencia felső határa általában rajtunk kívülálló tényezőktől, leginkább életkorunktól függ.

Mi az a „zsírégető pulzus”?

Ennek meghatározásához emiatt nem is kell a végletekig hajtani szervezetünket, hanem egyszerű matematikai képlettel is kiszámítható. A negyven évnél fiatalabbak esetében elegendő, zsírégető tartomány jelentése ból kivonják az életkorukat, de az ennél idősebbeknél ez a képlet már egyre megbízhatatlanabbá válik.

Rick Ross fogyni elveszíti 2 kg testzsírt

Az ő számukra előnyösebb, ha ból kivonják az életkoruk 70 százalékát — 0,7 x életkor. Ezek után nézzük a zsírégető zóna elméletének fő állítását: valóban jobban fogyhatunk, ha a pulzusunkat a maximális százaléka alatt tartjuk?

Nos, nem. A fogyás sem tudja meghazudtolni a könyörtelen fizikai törvényeket, és egyszerű energiamérleg alapján működik: ha több energiát adunk le, mint amennyit felveszünk, akkor a különbözetet a szervezet az energiaraktárak felszabadításával fogja fedezni. Márpedig az intenzívebb, a szívritmust jobban megemelő testmozgás több energiát igényel: magyarul zsírégető tartomány jelentése fogyaszt. Az elmélet mögött meghúzódó félreértés — vagy félremagyarázás — a relatív és a teljes energiafelhasználás összetévesztéséből eredhet.

Zsírégető zóna

Való igaz, hogy intenzívebb edzés közben a szénhidrátbontás túlsúlyba kerül a zsírbontáshoz képest. Ha tehát a maximális szívritmus 50 százalékán tartjuk edzés közben a pulzusunkat, az ehhez szükséges energia 60 százaléka származik zsírégető tartomány jelentése zsírból és 40 a glikogénből.

Ugyanez az arány 75 százalékos relatív pulzus esetén már fordított: százalék a zsírégető tartomány jelentése javára. De ez nem sokat számít, mert a fogyás szempontjából a leadott kalóriák teljes mennyisége az irányadó. Félórányi, alacsony intenzitású a maximális pulzus 50 százalékát igénylő edzés közben leadott kalória származik a zsírokból és 80 kalória a glikogénből.

karibi fogyás barbados amikor a házastársa nem hajlandó lefogyni

Ugyanezek az értékek magas intenzitású 75 százalékos edzés esetén: kalória a zsírokból és a glikogénből. Amint látszik, ahhoz képest, hogy menyivel több szenvedéssel jár az intenzívebb edzés, alig valamivel több zsírt bont, mint a laza mozgás. Ez tényleg nem éri meg a kínlódást. De nem ez a lényeg, hanem az, hogy összesen kétszer annyi kalóriát adtunk le, és ez már nem elhanyagolható különbség.

Tovább gyengíti az elmélet tarthatóságát, hogy a zsírégető és a kardio tartomány is eltérő szívritmusnál van mindenkinél.

"+_NEWS_RATING_YOU_DONT_LIKE_THIS_ARTICLE+"

A minnesotai Szent Tamás Egyetem kutatói például tapasztalt futókat futtattak futópadon, miközben számos zsírégető tartomány jelentése funkciójukat figyelték így a pulzust, az oxigénfelvételt és az energialeadást is. Az adatokból kiszámították, hogy mely pulzustartományban égették a legtöbb zsírt, illetve glikogént.

Az eredmények koránt sem egyértelműek: az adatok szerint bár a zsírégetés maximuma valóban alacsonyabb szívfrekvenciánál a maximális százalékánál jelentkezik, mint a szénhidrátbontás csúcsa százaléknálviszont a két tartomány között jelentős az átfedés.

wow, hogy lefogy el akarom veszíteni a kövér

Így nincs sok értelme annak, hogy az egyéni különbségeket figyelmen kívül hagyva a teljes emberiségre meghatározzuk a zsírégető zóna megkérdőjelezhetetlen határait. Ezek is érdekelhetik.